Eerder dit jaar beslisten de Verenigde Staten, Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie en Zwitserland om geen goud uit Rusland meer in te voeren. Tegelijk werden Russische raffinagebedrijven geschrapt van de ‘Good delivery list’.

Rusland is de op een na grootste goudproducent ter wereld. De mijnen van het land produceerden vorig jaar gezamenlijk 343 ton goud en de edelmetaalindustrie heeft er een geschatte waarde van ongeveer 25 miljard dollar op jaarbasis. Rusland moet een deel van het geproduceerde goud exporteren om aan voldoende financiële middelen te geraken die de uitgaven van het land dekken. Na het uitbreken van de oorlog is Rusland gestopt met het publiceren van officiële douanestatistieken. De markt had er dus het raden naar waar het Russische goud dat vroeger richting het westen ging nu heen vloeide.

Een deel van het antwoord kennen we intussen. Uit de Chinese douanestatistieken blijkt dat China in juli voor 108,8 miljoen dollar goud importeerde. Dat is ruim acht keer meer dan het cijfer van juni en bijna 50 keer meer dan in juli vorig jaar. Een echte verrassing is dit natuurlijk niet, want China koopt ook al goedkope energie in Rusland. Volgens waarnemers krijgt China een korting van 30% op de marktprijs.

De komende maanden zullen douanegegevens van andere landen nog meer inzicht geven in de Russische goudstromen. Ook van andere Aziatische landen wordt namelijk vermoed dat ze Russisch goud kopen, al dan niet met een korting. Er bestaat ook onduidelijkheid over de rol van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Daar is geen formeel invoerverbod van toepassing en volgens waarnemers krijgt een deel van het Russische goud in de VAE een ander label waarna het opnieuw wordt geëxporteerd.

Rusland wil met de creatie van een Moscow World Standard (MWS) ook een eigen alternatief ontwikkelen voor de LBMA, de centrale hub in Londen voor de groothandel in fysiek goud. Dit belooft geen eenvoudige oefening te worden want de LBMA is al decennialang een globale referentie. Voor fysieke handel binnen Azië kan de MWS eventueel wat tractie krijgen maar de landen die nu een invoerverbod instelden, zullen ook na de oorlog de LBMA als standaard blijven gebruiken.