Welkom bij Argentor Essayeurs     |
Account openen Inloggen
mijn winkelwagen
0 item(s)
Terugkoop garantie Laagste prijs Méér dan 27 jaar ervaring Beveiligde levering Altijd discreet

Veel gestelde vragen (FAQ)

Home > Info > Klantendienst > Veel gestelde vragen (FAQ) >

ALGEMEEN

Koopt Argentor ook goud/zilver in?
Ja. Argentor is in de eerste plaats een raffinaderij van edelmetalen. U kan bij ons terecht met oud goud, oud zilver. Maar dus ook met beleggingsgoud of zuiver zilver. Meer info vindt u op argentoressayeurs.be/verkopen

Hoe weet ik zeker dat de goudbaren die Argentor levert van puur goud zijn?
Argentor levert enkel nieuw gegoten goudbaren uit eigen raffinaderij (E.me.Ko.) en LBMA (London Bullion Market Association) gecertificeerde goudbaren. Enkel zo kunnen we de zuiverheid van de goudbaren garanderen. 

Wij raden het ten zeerste af om tweedehands goudbaren of baren die al in omloop zijn geweest aan te schaffen. Zelfs staven van raffinaderijen, door de LBMA erkend als zijnde good delivery, kunnen u geen zekerheid bieden eens ze al in omloop zijn geweest. Voor 100% garantie van zuiverheid, kan u good delivery en E.me.Ko goudstaven staven dus beter enkel nieuw aanschaffen vanuit de raffinaderij zelf of wanneer ze verhandeld worden tussen erkende raffinaderijen, zoals Metalor-Argentor. 

Lid van de Belgische munt?
Als erkend handelaar in edelmetalen is Argentor Essayeurs BVBA aangesloten bij de Koninklijke Munt van België en sinds 1997 ingeschreven in het waarborgregister. De koninklijke munt van België slaat alle officiële muntenstukken waarna ze door de nationale bank worden verdeeld. Meer info vindt u op www.koninklijkemunt.be

PRODUCTEN
Waar kan ik mijn goudbaren verkopen?
Goudbaren van E.me.Ko en van, door de LBMA erkend als zijnde, good delivery raffinaderijen zoals Umicore en Metalor worden wereldwijd aanvaard en rechtstreeks verhandeld op de beurs. Reeds 27 jaar komt er dagelijks 50 kilogram aan E.me.Ko-staven in omloop op de beurs. De goudbaren kan u altijd bij ons of, zowel in binnen- als in buitenland, bij een wisselkantoor, een bank of een handelaar in edelmetaal verkopen.

Wat betekent E.me.Ko?
E.me.Ko staat voor Edelmetalen Kortrijk, en is het zusterbedrijf van Argentor, waar de raffinage plaatsvindt van edelmetalen zoals goud, zilver, platina, palladium, koper, etc. Sinds 1985 is E.me.Ko erkend door de Koninklijke Belgische Munt voor het slaan van goud- en zilverbaren van het gehalte 999,9. Bijgevolg biedt de E.me.Ko-stempel u 100% zekerheid dat u echt goud aankoopt.

Wat betekent 'good delivery'?
Good delivery goudbaren zijn goudbaren afkomstig van een raffinaderij die op de LBMA good delivery lijst staat. Hier vindt u meer info en een overzicht van deze good delivery lijst. 

Kort gezegd houdt dit in dat de raffinaderij:
• minstens £ 15 miljoen eigen netto tastbare waarde heeft,
• meer dan 10 ton aan goud per jaar verwerkt,
• meer dan 30 ton aan zilver per jaar verwerkt.

Kan ik bij Argentor ook goudbaren met een good delivery status kopen?
Ja, naast de E.me.Ko goudbaren die uit de eigen raffinage komen, biedt Argentor ook LBMA gecertificeerde staven aan. Deze komen rechtstreeks van de raffinaderij van Metalor of Umicore. Enkel zo kunnen we garanderen dat de baren 99,99% zuiver goud zijn.

Worden de goudbaren met een certificaat van echtheid geleverd?
Alle E.me.Ko goudbaren van 250, 500 en 1000 gram worden geleverd met een plastic echtheidscertificaat. Daarop vindt u onze meesterstempel terug, samen met de handtekening van de meester-raffinadeur, het gewicht en het zuiverheidsgehalte. Bij specifiek verzoek kunnen deze certificaten ook voorzien worden voor de kleinere staven. 

Alle Metalor goudbaren van 250, 500 en 1000 gram worden geleverd met een papieren echtheidscertificaat. Daarop vindt u het gewicht, het zuiverheidsgehalte, het serienummer van de goudbaar, de handtekening van de meester-raffinadeur en de datum van raffinage terug. De kleinere staven worden geleverd in een plastieken verpakking waarop alle bovenstaande gegevens gedrukt staan. 

In principe heeft u geen certificaat nodig om uw goudbaren te verhandelen, maar het geeft u toch wat meer houvast en zekerheid bij uw aankoop.

Waarom bestaan er verschillen tussen de premies op E.me.Ko en Metalor goudstaven?
De hoeveelheid goud blijft toch hetzelfde? Ja, d at klopt. Maar aangezien E.me.Ko goudstaven afkomstig zijn uit onze eigen raffinaderij in België kunnen we veel flexibeler zijn wat betreft de bepaling van de premie. Dat in tegenstelling tot de Metalor goudstaven die die uit de raffinaderij in Zwitserland moeten komen. 

Waarom bestaan er prijsverschillen tussen Argentor en andere online aanbieders?
Argentor kan vanuit eigen raffinage leveren, iets wat andere online aanbieders niet kunnen. Zij fungeren als tussenkanaal en kunnen aldus niet de beste voorwaarden garanderen. Neem de proef op de som en vergelijk de prijzen nu nog.

Wat zijn die witte vlekken die ik op sommige van mijn zilveren munten aantref?
Deze witte vlekken worden in het vakjargon benoemd als ‘melkvlekken’ of ‘milk spots’ naar de melkachtige kleur die ze hebben. Er bestaan verschillende aannemelijke en onderbouwde theorieën omtrent de aanwezigheid en het ontstaan van melkvlekken op moderne zilveren munten:

• Melkvlekken zijn een restant van het residu dat achtergelaten wordt door spoelmiddel van de plastic tubes waarin de munten verpakt worden,
• Melkvlekken zijn het gevolg van afzetting van chemische dampen tijdens het productieproces,
• Melkvlekken zijn een restant van het smeermiddel dat men gebruikt om ‘blanks’ (= ongestempelde munten) vlot uit de stempel en mal te krijgen,
• Melkvlekken zijn het gevolg van niet volledig opgedroogde druppels spoelmiddel die ingebakken geraken in de temperingsoven,
• Melkvlekken zijn het gevolg van microscopische atmosferische neerslag die afkomstig kan zijn van nabij gelegen productiesites.

Op basis van deze verschillende theorieën kunnen we afleiden dat zelfs de munthuizen zelf, noch de exacte oorzaak van het probleem kennen, noch weten hoe ze het ontstaan van deze melkvlekken kunnen voorkomen. Het staat in ieder geval vast dat de meeste producenten er last van hebben en dat melkvlekken ontstaan tijdens het productieproces en dus niet gevolg zijn van de opslagcapaciteiten van de klant. 

Hoe het ook zij; de aanwezigheid van melkvlekken heeft geen invloed op de waarde van uw zilveren munten. Zowel Wiener Philharmonikers, als Maple Leafs en American Eagles worden als bullion munten verhandeld omwille van hun zilverwaarde en hebben verder geen extra toegevoegde verzamelwaarde. Uw munten zullen dus evengoed verhandelbaar blijven op basis van hun gewicht aan zilver. Het blijft echter steeds aangeraden om uw munten veilig in de originele tube of in een muntenhoesje te bewaren om ze zo tegen extra vuil en beschadiging te beschermen.

GEWICHTSREKENING
Wat is een gewichtsrekening?
De gewichtsrekening is een goud- of zilverrekening waarin u uw goederen door Argentor laat bewaren. Uw goud en zilver worden opgeslagen als deel van een groter geheel aan goud en zilver.

U hoeft zich dus geen zorgen te maken over afhaling en bewaring; uw goederen worden opgeslagen in een streng beveiligde en 100% verzekerde kluis die eigendom is van Argentor Essayeurs of haar onderbewaarnemers (dit zijn betrouwbare derden met een uitstekende reputatie). De waarde op uw gewichtsrekening wordt zo steeds vertegenwoordigd door een voldoende hoeveelheid fysiek goud en zilver. Op die manier bent u 100% zeker dat uw aankoop in veilige handen is. 

Hoe goud van de gewichtsrekening aankopen/verkopen?
Indien u goud of zilver wenst aan te kopen op de gewichtsrekening dient u zich eerst te registreren via onze website. Zodra de registratieprocedure hebt doorlopen en bent ingelogd, kan u goud of zilver kopen. U krijgt meteen de prijs voor uw aankoop. Van zodra u die hebt afgerond, ontvangt u een automatisch gegenereerde e-mail waarin u alle informatie die u nodig hebt, kan terug vinden. Eens u de betaalprocedure correct doorlopen hebt, en wij uw betaling goed ontvangen hebben, zal u het aangekochte edelmetaal in uw account zien verschijnen.

U beslist zelf wanneer u uw goud of zilver terug verkoopt of de fysieke uitlevering vraagt aan Argentor Essayeurs. Op die manier kan u zelf uw portefeuille beheren en kan u verkopen wanneer de goud- of zilverkoers de gewenste prijs heeft bereikt.

Waarom bestaat er prijsverschil tussen de gewichtsrekening en fysieke goud -of zilverstaven?
Argentor kan voor aankopen van goud en zilver op de metaalrekening goedkopere premies hanteren omdat de administratieve -en transportkost voor Argentor Essayeurs lager ligt

Wanneer kan ik kopen en verkopen op de metaalrekening?
Via uw online account kan u 24/7 goud en zilver traden op uw metaalrekening.

Betaal ik belastingen of roerende voorheffing op mijn gewichtsrekening?
Op de aankoop en verkoop van uw metaal betaalt u geen BTW. Ook de potentieel gerealiseerde meerwaarde van beleggingen in edelmetaal is vrij van roerende voorheffing. Dit is net zoals kunst en exclusieve wijn trouwens. 

Wat gebeurt er met mijn gewichtsrekening in het geval dat Argentor failliet zou gaan? 
In geval dat Argentor Essayeurs BVBA failliet zou gaan, kan u gerust zijn dat de goederen die u op de gewichtsrekening hebt staan, zult kunnen terugeisen ('revindiceren'). De goederen staan op uw naam; u bent eigenaar en Argentor of haar onderbewaarnemer fungeert enkel en alleen als opslagplaats. In geval van faillissement zullen ze u beschikbaar worden gesteld via de curator. 

PRIJZEN
Gelden er andere prijzen bij grotere volumes?
Neen. De prijs voor grotere volumes blijft dezelfde. Voor investeringen boven 50.000 euro belt u ons best op voor advies op maat. Dat kan op het nummer +32 2 899 89 02 of +32 3 232 31 99. 

Wat is een premie?
Een premie is het verschil tussen de intrinsieke goudwaarde (gewicht in zuiver goud x huidige goudprijs in euro), en de uiteindelijk te betalen prijs. Goud- en zilverproducten kan u immers nooit louter aan de goudprijs kopen. U betaalt steeds een zeker toeslag. De zogenaamde premie wordt vaak procentueel uitgedrukt. Bijvoorbeeld: een goudstaaf van 1 kilogram aan een goudprijs van 30 euro/gram met een premie van 1% kost u dan: (1000 gram x 30 euro) + 1% = 30.300 euro. De premie kan ook nominaal uitgedrukt worden, in het huidige voorbeeld bedraagt ze dan 300 euro. 

Bij Argentor communiceren we steeds klaar en duidelijk de procentuele premie verbonden aan het aangeboden product, waarbij deze reeds in de aangeduide prijs zit inbegrepen. De premie is vaak de makkelijkste manier om de prijs van bepaalde artikels te vergelijken en communiceren. 

Hoe bereken ik het verschil tussen aankoop- en verkooppremie?
Bij Argentor communiceren we steeds klaar en duidelijk de procentuele premie verbonden aan het aangeboden product. Via deze link kan u steeds de actuele prijzen (premie incl.) raadplegen en tegelijkertijd nagaan welke premie aan dat bedrag verbonden is. Goederen aankopen doet u meestal boven de spotprijs, goederen verkopen doet u gewoonlijk onder de spotprijs. Het verschil tussen deze prijzen noemt men de ‘spread’. Aan de hand van dat percentage kan u gemakkelijk het verschil tussen aan- en verkoopprijs berekenen. 

Stel: u koopt een Belgisch Louis muntstuk aan 200 euro aan een premie van 1,5%. Dan kan u deze meteen terug verkopen aan een premie van -0,5%, wat op 196 euro neerkomt. De spread voor Belgische Louis muntstukken ligt m.a.w. op 4 euro oftewel 2%, wat overeenkomt met het spreadpercentage dat eveneens aangegeven wordt op onze prijslijstpagina.

Hoe wordt de premie bepaald?
De bepaling van de premie vloeit voort uit verschillende factoren: 
• De numismatische meerwaarde: munten hebben naast hun metaalwaarde een bijkomende waarde voor verzamelaars. Voor zeer zeldzame en historische munten kan deze waarde veel hoger liggen dan de waarde van de munt zelf. Bij standaard investeringsmunten daarentegen zal die waarde beperkt zijn. 
• De marktsituatie: wanneer de vraag naar bepaalde munten of staven hoger wordt, kunnen de premies stijgen, los van de eigenlijke goudwaarde. Dat heeft te maken met de vraag- en aanbodtendensen op de markt. Wanneer de vraag hoger wordt ten opzichte van het aanbod ontstaat er een zekere schaarste op de markt en zullen producten enkel aan hogere premies, en zodoende hogere prijzen, verkocht worden. Van zodra het aanbod de vraag terug overstijgt, zal de premie en de prijs terug dalen. 
• De marge: ook de marge die verkopers van edelmetalen (zoals Argentor Essayeurs) nemen op een bepaald product zit mee verrekend in de premie. Dat omdat zelfs groothandelaars bij de inkoop van goud- en zilverproducten een prijs boven de goud- en zilverkoers moeten betalen. 
• Het maakloon: kosten voor fabricage van goudstaven en het slagen van munten zijn meestal bovenop de metaalprijs bij te betalen. Deze zitten dan ook mee vervat in de premie. 
Bijkomende kosten: Kosten van opslag, vervoer, verzekering, verpakking, administratie etc. 

De prijzen zoals aangegeven op de website zijn steeds inclusief de premie. Om transparantie te bevorderen vermelden we wel telkens hoeveel de premie per product bedraagt.

Waarom is het verschil in premie voor zilveren en gouden munten zo groot?
Zoals hierboven aangehaald, wordt de premie bepaald door verschillende factoren. De reden dat de premie procentueel zoveel hoger ligt bij zilveren munten in vergelijking met gouden munten komt eveneens door verschillende factoren:
Gelijkaardige kosten worden over minder waarde gespreid: de vaste kosten gepaard aan de productie, verzekering, opslag en het transport van munten zijn vergelijkbaar voor gouden en zilveren munten. Aangezien zilveren munten veel goedkoper zijn dan gouden munten zullen de equivalente kosten relatief veel meer doorwegen bij zilveren dan bij gouden munten.
• De inklaring onder margeregeling: zilveren munten worden onder de margeregeling verkocht. Kort samengevat wil dat zeggen dat de verhandelaar van de zilveren munt wel BTW zal moeten betalen, maar enkel op de winst die hij haalt uit de verkoop en niet op de volledige omzet. De BTW zal m.a.w. niet rechtstreeks worden doorgerekend aan de klant, maar zal in de premie verrekend worden.
Vraag en aanbod op de markt zal natuurlijk altijd mee de prijs bepalen. Bij grote vraag naar fysiek zilver zal de premie stijgen, omdat de voorraad uitgeput raakt. De munthuizen kunnen immers niet altijd even snel reageren; bovendien moeten ook de grondstoffen voorhanden zijn.

Hoe wordt de administratiekost bepaald?
Aan kleinere bestellingen via de webshop worden een vaste administratieve kost toegevoegd. Zo kunnen we de verschillende handelingen die bij uw bestelling komen kijken, bekostigen zonder dat we daarvoor de marge op de kleinere producten moeten verhogen. Voor alle bestellingen lager dan 1.000 euro betaalt u een administratieve kost van 6,05 euro (incl. BTW).

De berekening van de administratie kost komt voort uit een samenstelling van verschillende handelingen:
• De verwerkingskost: hieronder verstaan we het opvolgen van uw order, de controle van uw betaling, het reserveren van de bestelde goederen en het bedienen tijdens de ophaling van uw bestelling. Voor ons vertaalt dat zich in extra kosten in werkuren.
• De opslagkost: wanneer u bij ons een bestelling plaatst, verzekeren wij u van een beveiligde opslag tot u uw bestelling komt afhalen of tot wanneer uw bestelling door ons bij u thuis wordt afgeleverd.

Zijn alle prijzen altijd actueel?
Ja. Alle prijzen op onze website worden iedere minuut geactualiseerd op basis van de goudkoers en zilverkoers (London spot).

Wat betekent 'alerts’ plaatsen'?
Wenst u op de hoogte gebracht te worden wanneer de goud- of zilverkoers een bepaalde prijs bereikt? Dan kan u daarvoor een ‘alert’ plaatsen via onze website. Nadat u zich geregistreerd heeft of, indien u reeds een account zou hebben, hebt ingelogd op onze website, kan u in uw account de gewenste koersen opgeven. Wanneer de goud- of zilverkoers uw gewenste waarde bereikt, ontvangt u een automatisch gegenereerde e-mail op het door u opgegeven e-mailadres. U kan dan meteen overgaan tot de aankoop van goud of zilver, zodat u koopt aan de prijs die u wil. 

BESTELLINGEN
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
Argentor beschikt over een grote voorraad, waardoor er in veel gevallen vrijwel direct uit voorraad kan geleverd worden. In onze webshop kan u steeds de beschikbaarheid van onze producten nagaan. Van zodra wij uw betaling goed ontvangen hebben, nemen wij contact met u op om, indien uw bestelling volledig voorradig is, een datum van levering af te spreken. Deze datum wordt bepaald aan de hand van uw beschikbaarheid. 

Hoe lang blijft mijn bestelling via de webshop geldig? 
Argentor Essayeurs heeft het recht uw bestelling te annuleren wanneer uw betaling niet binnen 5 werkdagen werd ontvangen. Gelieve er rekening mee te houden dat een bancaire overschrijving binnen België vaak 2 tot 3 werkdagen in beslag kan nemen. Voor buitenlandse overschrijvingen kan dat zelfs langer duren. Om onze termijnen te kunnen respecteren, kan u de overschrijving dus best meteen uitvoeren.

Overschrijdt u onze vooropgestelde betalingstermijn, dan ontvangt u van ons een e-mail met daarin de boodschap dat uw order en transactie worden geannuleerd.

Kan ik mijn bestelling laten opsturen of haal ik mijn bestelling best af?
Dat kiest u volledig zelf. Wenst u niet met goud, zilver, platina of palladium over straat te lopen, kan u het edelmetaal laten leveren. De prijzen daarvoor variëren tussen 25 en 60 euro (excl. BTW), afhankelijk van de verzekerde waarde van het pakket. U kan uw bestelling ook kosteloos afhalen. Dat kan vanaf het moment dat u de bevestiging van betaling in uw mailbox hebt ontvangen.

Waarom ontving ik geen bevestigingsmail na het plaatsen van een bestelling?
Het kan soms enkele minuten duren vooraleer uw bestelling verwerkt is en u de bevestigingsmail ontvangt. U hoeft zich dus niet meteen zorgen te maken. Wacht liever eerst enkele ogenblikken af alvorens opnieuw een bestelling te plaatsen. Dat om foutieve dubbele bestellingen en verwarring te vermijden. 

Als u na verloop van tijd nog steeds geen bevestigingsmail ontving, controleer dan best even uw spamfilter. Automatisch gegenereerde berichten (zoals de bevestigingsmail van Argentor) worden door sommige spamfilters weerhouden. Neem in geval van twijfel gerust telefonisch contact met ons op via het nummer +32 2 899 89 02 of stuur een mailtje naar info@argentorshop.be. 

BETALINGEN
Wat zijn de betaalmethoden?
De meeste klanten kiezen ervoor om hun bestellingen geplaatst via de webshop te betalen via bankoverschrijving. Van zodra wij de betaling goed ontvangen hebben, nemen wij contact met u op om, indien uw bestelling volledig voorradig is, een datum van levering/ afhaling af te spreken.

U kan er ook voor opteren om cash te betalen. Let wel: uw bestelling is dan beperkt tot de wettelijke limiet van 3.000 euro per identiteitskaart per dag. Van zodra u een bestelling online plaatst die deze limiet overschrijdt, zal u de optie om te betalen met cash dus niet langer kunnen aanduiden. Voor alle bestellingen ter plekke in ons kantoor geplaatst, geldt dezelfde regel; u kan contant betalen tot 3.000 euro per identiteitskaart per dag. 

Betalen met de kaart kan enkel met gewone bankkaarten (debetkaarten). Wij aanvaarden geen kredietkaarten! Let wel: de limiet van uw bankkaart moet hoog genoeg ingesteld zijn om bepaalde bedragen te kunnen betalen. 

NIEUWSBRIEF
Waarom schrijf ik mij best in voor de nieuwsbrief?
Argentor stuurt tweewekelijks een elektronische nieuwsbrief uit naar haar klanten, met daarin het laatste nieuws van Argentor, artikels over de markt van de edele metalen en promoties. Inschrijven op deze nieuwsbrief is volledig gratis en een garantie dat u steeds op de hoogte blijft van het reilen en zeilen in Argentor. 

Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief? 
U kan zich inschrijven voor de nieuwsbrief door in de grijze balk onderaan de pagina uw emailadres in te geven en op ‘inschrijven’ te klikken. U kan zich te allen tijde uitschrijven.

BEREIKBAARHEID
Heeft Argentor een parking?
Argentor heeft zelf geen parking voor haar cliënteel. Wel kan u voordat u het diamantkwartier inrijdt, parkeren aan het stadspark (+/-150 m van ons kantoor). Of u kan verder in de Lange Herentalsestraat parkeren in een betaalparking (+/- 250 m van ons kantoor).

Is Argentor bereikbaar met het openbaar vervoer?
Ons kantoor is zeer makkelijk bereikbaar. Gelegen in centrum Antwerpen nabij de diamantwijk, zijn we via tram, bus en trein zeer makkelijk te bereiken:
Trein: Antwerpen centraal
Bus: Franklin Rooseveltplaats
Tram: Opera, Astrid of Diamant

Actuele koers :
GOUDper kilo
ZILVERper kilo
Argentor Essayeurs bvba
Lange Herentalsestraat 52
2018 Antwerpen, 
België
+32 3 303 72 72
info@argentorshop.be

BTW
:
BE 0431.852.314 
KBC
:
BE28 7330 3280 8864
ING
: BE82 3631 5620 1968
BELFIUS
: BE71 7805 9267 5669
BNP FORTIS
: BE34 0018 0627 5190

Openingsuren:
maandag
:
09.00u
-
17.00u
dinsdag :
09.00u
-
17.00u
woensdag :
09.00u
-
17.00u
donderdag :
09.00u
-
17.00u
vrijdag :
09.00u
-
13.00u
zaterdag :
gesloten

 
zondag :
gesloten
 
 

Sluitingsdagen 2017:

vrijdag : 21 juli
ma. & din.
: 14 & 15 augustus
woensdag : 01 november
 
Jaarlijkse vakantie 2017:
31 juli t.e.m. 11 augustus
25 december t.e.m. 29 december
 

Inschrijven op de nieuwsbrief is eenvoudig en kosteloos

Schrijf je vrijblijvend in en leer meer over het aankopen van edelmetalen!

Contactgegevens

Lange Herentalsestraat 52
BE - 2018 Antwerpen
Tel.: +32 3 232 31 99
BTW: BE 0431.852.314
E-mail:
Argentor Essayeurs Te vinden op Lange Herentalsestraat 52, Antwerpen, 2018, Antwerpen, Belgium. Telefoonnummer: +32 3 232 31 99. .